header sociale dienst specialist
rechtsbijstand ontvangen als de overheid een verkeerd besluit neemt
Buro Bezwaar en Beroep - succesvol bezwaar aantekenen
rechtsbijstand ontvangen als de overheid een verkeerde beslissing neemt
buro voor rechtshulp - ontvang je rechten

Wat doet de sociale dienst Almere?

De sociale dienst Almere beslist op aanvragen voor een bijstandsuitkering, bijzondere bijstand, woonkostentoeslag en bijvoorbeeld voor de kos­ten van een bewindvoerder. De sociale dienst Almere behandelt onder andere de volgende aanvragen:

  • Participatiewet
  • WMO, maatwerkvoorzieningen voor de Wet Maatschappelijke Ondersteuning.
  • IOAW, wet inkomensvoorziening oudere en gedeeltelijk arbeidsongeschikte werkloze werknemers.
  • IOAZ, inkomensvoorziening oudere en gedeeltelijk arbeidsongeschikte zelfstandigen.
 

De standaard beslistermijn is 8 weken. Is er binnen vier weken niet op je bijstandsaanvraag beslist dan heb je recht op een voorschot. De hoogte is 90 procent van de bijstandsnorm.

Wat doet de sociale dienst Almere
bijstand aanvragen Almere

Bijstand aanvragen Almere

De bijstandsuitkering wordt aangevraagd via werk.nl. Dat is een website van het UWV waar je ook moet worden ingeschreven als werkzoekende. Het UWV stuurt de aanvraag door naar de sociale dienst Almere. Als je dak- of thuisloos bent moet je de uitkering rechtstreeks aanvragen bij een centrumgemeente (artikel 40 van de Participatiewet). De sociale dienst Almere controleert of alle gegevens compleet zijn, nodigt je uit voor een gesprek en neemt een beslissing op je aanvraag.

Hieronder kun je een aanvraag indienen bij de sociale dienst Almere voor een bijstandsuitkering, individuele inkomenstoeslag en voor bijzondere bijstand. Neem contact op met Buro Bezwaar en Beroep als je vragen hebt of wanneer de aanvraag wordt afgewezen. We helpen je dan kosteloos om te ontvangen waar je recht op hebt.

Hersteltermijn bewijsstukken bijstandsaanvraag - sociale dienst Almere

Hersteltermijn bewijsstukken bijstandsaanvraag

Voordat de uitkering wordt toegekend vraagt de sociale dienst Almere om bewijsstukken. De gemeente controleert met die bewijsstukken of je recht hebt op de aangevraagde uitkering. Ontbreken er stukken dan ontvang je een hersteltermijn. In die brief staat wanneer je de ontbrekende stukken moet inleveren en wat er gebeurt als je de bewijsstukken niet op tijd inlevert. Heb je meer tijd nodig om de bewijsstukken in te leveren? Vraag dan, voordat de inlevertermijn is verlopen, aan de sociale dienst Almere om meer tijd. Het liefst schriftelijk zodat je kunt aantonen dat je op tijd om uitstel hebt gevraagd.

Lijst bewijsstukken bijstandsuitkering - wat inleveren?​

Dit zijn de bewijsstukken die de gemeente standaard nodig heeft:

  • De persoonsgegevens van jezelf en je eventuele levenspartner.

  • Je samenlevingscontract als je die hebt.

  • Een geldig legitimatiebewijs. Een paspoort of identiteitskaart zijn goed maar géén rijbewijs.

  • Bankafschriften over de afgelopen drie maanden van alle bank- en spaarrekeningen van jezelf, eventuele levenspartner en kinderen jonger dan 18 jaar. Ook de afschriften van bestaande niet gebruikte rekeningen zijn nodig.

  • Je huurcontract of hypotheekakte. Heb je een koophuis dan wil de gemeente ook graag een kopie ontvangen van de voorlopige aanslag van de Belastingdienst (teruggaaf eigen woning). Plus een actueel overzicht van de restant hypotheekschuld en hypotheeklasten per maand.

  • Bewijsstukken van je vermogen. Bijvoorbeeld een auto, boot, caravan, sieraden, schilderijen, aandelen, beleggingen, lijfrenten, levensverzekering, onverdeelde boedel (bij echtscheiding), erfenis en onroerend goed (in het buitenland).

  • Bewijsstukken van je inkomsten over de laatste twee maanden van jezelf en je eventuele kinderen en levenspartner. Bijvoorbeeld je loonspecificatie, uitkeringsspecificatie of  studiefinanciering.

  • De rechtbank uitspraak / convenant waarin de afspraken staan over het recht op alimentatie.

  • Ondernemers die hun bedrijf hebben gestopt verstrekken ook een uitschrijving van de Kamer van Koophandel, de winst- en verliesrekening en afschriften van de zakelijke bankrekening(en) over de afgelopen drie maanden.

Bezwaarschrift indienen - bezwaar maken Almere

Neemt de sociale dienst Almere een verkeerde beslissing of ontvang je je geld niet op tijd? Buro Bezwaar en Beroep maakt bezwaar tegen onterechte besluiten van de sociale dienst Almere, zodat jij ontvangt waar je recht op hebt! Op de pagina gewonnen zaken zie je waarmee we mensen onder andere hebben geholpen. Dat doen we sinds 2008 en ook advocaten, bewindvoerders, mentors en hulpverleningsorganisaties schakelen Buro Bezwaar en Beroep in voor advies of het behandelen van bijstandszaken.

Je kunt rechtstreeks bij ons terecht. Zonder Juridisch loket, direct naar de specialist. De kosten voor rechtsbijstand worden betaald door de gemeente die de fout heeft veroorzaakt. Wil je een bezwaarschrift indienen bij sociale dienst Almere of heb je andere vragen? Bel dan: 085 06 09 058 of mail: bbb (at) burobezwaarberoep.nl en we bespreken het probleem dat je wilt oplossen.

Bezwaarschrift indienen - bezwaar maken Almere
telefonisch bijstand afgewezen Almere 1

Telefonisch bijstand afgewezen Almere

Is je aanvraag telefonisch afgewezen door de sociale dienst Almere? Vaak bellen mensen eerst met de sociale dienst voordat ze de aanvraag indienen. De gemeente laat dan bijvoorbeeld telefonisch weten dat er geen recht bestaat op de uitkering, bijzondere bijstand of andere voorziening.

Vraag altijd om het aanvraagformulier als je denkt dat je ergens recht op hebt.
Je kunt een paar maanden of jaren later namelijk niet zeggen dat je
telefonisch verkeerd bent voorgelicht en daarom met terugwerkende kracht alsnog je geld wilt ontvangen. Een aanvraag moet namelijk schriftelijk worden ingediend en de gemeente moet ook schriftelijk op de aanvraag beslissen.

Weigert de gemeente een aanvraagformulier te verstrekken?
Vraag dan schriftelijk / per e-mail om het aanvraagformulier. Als de
gemeente dan nog steeds weigert stuur de weigering dan naar Buro Bezwaar en Beroep en we helpen je graag verder zodat de aanvraag alsnog wordt ingediend.

Bel: 085 06 09 058 of mail: bbb (at) burobezwaarberoep.nl

 

Rechtsbijstand inschakelen

vrouw blij met buro bezwaar en beroep rechtsbijstand
  • We staan klaar wanneer je bijstand is teruggevorderd.
  • De sociale dienst Almere je aanvraag (bijzondere) bijstand heeft  afgewezen.
  • Je te weinig bijstand hebt ontvangen.
  • De bijstand niet wordt uitbetaald.
  • Het vakantiegeld onterecht is ingehouden.
  • Sociale dienst Almere je aanvraag buiten behandeling heeft gesteld.
  • De uitkering is opgeschort / geblokkeerd of stopgezet.
  • De gemeente te laat of niet op je aanvraag beslist.
  • Je uitkering is herzien.
  • De sociale dienst Almere je bijstandsuitkering heeft ingetrokken.
  • Je bijstand moet terugbetalen.
  • Je problemen hebt met de daklozenuitkering of een briefadres.
  • Je het niet eens bent met een andere beslissing de gemeente Almere sociale zaken.

Gewonnen zaken

uitkering
geblokkeerd

Deze uitkering was zonder gegronde reden geblokkeerd. Er is bezwaar aangetekend tegen het niet uitbetalen van de uitkering en er is tegelijkertijd een voorlopige

 

meer bijstand
jongere

Deze jongere ontving rond de € 225,- bijstand per maand terwijl hij zelfstandig op kamers woonde. Normaal gesproken hebben ouders een zorgplicht maar in dit geval


geen bijstandsfraude samenwonen

De cliënt wordt beschuldigd van samenwoning. De uitkering wordt stopgezet en ingetrokken. Als de zaak wordt verloren, dan zal de cliënt uiteindelijk meer dan €

 

bijstand met terugwerkende kracht

De cliënt meldt zich voor het aanvragen van een uitkering maar wordt van het kastje naar de muur gestuurd. Buro Bezwaar en Beroep bespreekt de zaak met een teamleider


Ontvang ook waar je recht op hebt

netto vordering
bruteren

Volgens het college moest meneer 800,- bijstand terugbetalen. Daar bovenop kwam € 800,- aan belastingpremies (dit wordt bruteren genoemd). Buro

 

REINTEGRATIE TRAJECT STOPGEZET

De cliënt wordt aangemeld bij een reïntegratiebedrijf en wordt verplicht direct aan de slag te gaan. De cliënt heeft geen vaste verblijfplaats en wil eerst een kamer vinden


BIJZONDERE BIJSTAND INRICHTINGSKOSTEN

Een dakloze cliënt vindt een ongemeubileerde kamer en vraagt bijzondere bijstand aan voor inrichtingskosten. De toegekende bijstand is te laag om de kamer te kunnen


parttime werk aanvullende bijstand

Een cliënt wil graag uit de bijstand maar hij verdient nog niet genoeg. Zijn maandelijks wisselende inkomsten worden door gemeente aangevuld. De gemeente betaald alleen

 

De Participatiewet is 1 januari 2015 ingevoerd. Daarvoor was de wet bekend onder de naam ‘Wet werk en bijstand’ (WWB) vanaf 2004 t/m 2014. De Algemene bijstandswet (ABW) was geldig vanaf 1965 t/m 2003. De allerbelangrijkste Participatiewet regels en rechten.

vrouw is blij dat de machtiging is verzonden
We helpen je om te ontvangen waar je recht op hebt
Buro Bezwaar en Beroep - succesvol bezwaar aantekenen
kan ik gratis hulp ontvangen van een advocaat jurist
naar de rechter toe als het bezwaarschrift ongegrond is verklaard